lördag 27 juni 2009

Vad i hela friden är NTRU och vad gör den på min disk?

Det började med att jag klickade på 'Prestandainformation och -verktyg' i Kontrollpanelen, sedan på länken "Avancerade verktyg" och så slutligen på 'Skapa en hälsorapport för systemet'. Efter ett tag kom rapporten:
En tjänst har rapporterats med en oväntad felkod.
En eller flera tjänster har misslyckats. Tjänsten stoppades inet korrekt och kan ha kraschat eller så har en av dess komponenter stoppats på ett felaktigt sätt
Tjänsten stängdes med en annan kod än 0 eller 1077
Starta om tjänsten
Prestandadiagnos.
Detta väcker rader med frågor:
1. Varför gör inte MS felmeddelande som enkelt kan kopieras. Meddelandet ovan måste jag nu skriva av. Idiotiskt!
2. Vad är det för tjänst? Varför inte tala om det.
3. Vad är det för kod MS surrar om?
4. Hur startar man om denna tjänst?
5. Varför ska jag gå till en prestandadiagnos när det är ngpt som inte fungerar?

Länken Prestandadiagnos går inte till någon sida som har med prestanda att göra utan om hur man startar och stoppar services.

Jag kan också klicka på "En tjänst har rapporterats med en oväntad felkod" och får då följande "fråga", dvs en SQL-sats som listar en mycket lång rad av objekt. Vad ska den säga mig???

Sedan kommer Felaktigt stoppades systemtjänster med bl.a. följande uppgifter: Visningsnamnet är "NTRU TSS v1.2.1.129 TCS". Tjäntenamnet är tcsd_win32.exe. Vad gör denna systemtjänst? Var kan man läsa om det?

NTRU visar sig vara ett företag i säkerhetsbranschen som bl.a sysslar med kryptering. Utmärkta Processlibrary ger snabbt besked om vad tcsd_win32 är för något: "tcsd_win32.exe is a NTRU Hybrid TSS Process\r from NTRU\r belonging to NTRU Cryptosystems\r". Vad \r betyder i sammanhanget vet jag inte, men det börjar bli klart vad det handlar om för slags tjänst. Återstår frågan om varför den stoppats och om det gör något.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar