tisdag 4 augusti 2009

KeePass håller ordning på lösenorden

Om din dator blir stulen så är det säkert några filer du absolut inte vill tjuven ska komma åt. Du kan också ha någon ber att få låna din dator för något och då finns risken att de gör en snabb sökning och hittar filer på din disk som de inte bör få tillgång till. Exempel är givetvis arbetsgivarens affärshemligheter, lösenord, mm.

För att minska risken så har jag börjat använda KeePass Password Safe. Jag har hittills lagt in ett 30-tal lösenord och ska lägga in ytterligare minst lika många.

När jag ska öppna en lösenordsskyddad webb så öppnar jag först KeePass, klickar på webbens namn varefter Keepass öppnar webben. Varje sig jag eller den som ev sitter bredvid ser mitt lösenord.

Det är inte lätt att hitta på bra lösenord. Helst vill man ju inte heller ha samma lösenord för alla webbar. Risken finns ju att någon kommer åt ett lösenord, t.ex. någon med admrättigheter på ett webbföretag och samtidigt ser min epostadress. Med kunskap om lösenordet är det sedan bara att gå till vanliga webbar för att se om lösenordet fungerar.

KeePass kan skapa långa, besvärliga lösenord för dig som vare sig du eller någon annan skulle kunnat komma på. Trots det är inloggningen hur enkelt som helst att hantera.

Nästa steg blir givetvis att plocka bort lösenorden till känsliga webbar som sparats i webbläsarna. Sedan känner jag mig något tryggare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar