måndag 10 augusti 2009

Nu använder jag bara Gmail

Jag har gått över till att bara använda Gmail. Tidigare använda jag Outlook express med POP3 på två maskiner och ingen mail alls på en tredje. Det blev för jobbigt, speciellt då jobbet har gått över till Gmail.

Fördelerna är främst säkerheten. Det finns alltid en risk för att PCn försvinner med hela mailarkivet. Det vore förödande. Risken för att Google slarvar bort just mina mail eller de miljarder mail de hanterar är extremt liten. Så den föredrar jag.

Jag här till dem som inte vill hålla på att bedöma varje mail om det ska slängas eller ej. Så i princip får alla mail ligga kvar i systemet. Det tar en del utrymme på hårddisken och förlänger därmed också tiden för backupen. Med flytten till gmail så frigjordes skivutrymme och backupen går lite snabbare.

Gmail har inga mappar utan använder taggar (etiketter på svenska) i stället. Mycket bättre, även om det tar lite tid att tänka om (så där 2-3 sekunder eller mer). Men sökningen är så snabb att inte heller etiketter är nödvändiga. Den fungerar på samma sätt som vid det vanliga googlandet.

Den viktigaste nackdelen är att jag inte har tillgång till epostarkivet när jag inte är uppkopplad, men det är jag ju nästan alltid nuförtiden.

En bra ny funktion är Aktiviteter. Ett ganska behändigt sätt att hålla ordning på det man ska göra. Men det vore bättre om man kunde använda taggar i stället för "listor" som fungerar ungefär lika dumt som mappar. Denna funktion kallades tidigare för Listor och än så länge finns det ingen hjälptext på svenska om Aktiviteter.

Funktionerna Chat och Kontakter har jag inte börjat använda riktigt än.

Man kan skapa hur många epostkonton som helst - helt gratis. Det kan vara bra att ha några epostadresser som inte kan koppla till en själv, t.ex. om man deltar i ett debattforum och vill vara anonym. Då kan man ta en epostadress som anonymasd67143hasd@gmail.com eller något liknande. Den enda möjligheten för någon att koppla denna adress till den faktiske innehavaren är att Google läcker och det tror inte jag att de kommer att göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar