onsdag 3 juni 2009

Ett eget dashboard!

Google App Engine är tydligen startpunkten för den som vill knåpa ihop en Google-applikation.

Engelska Wikipedia ger som vanligt en mycket bra översikt av GAE. Där finns även information om Microsofts konkurrerande service Azure.

Åter till Googles introduktion. Det visar sig att systemet är "easy to build, easy to maintain, and easy to scale as your traffic and data storage needs grow. With App Engine, there are no servers to maintain: You just upload your application, and it's ready to serve your users.". Det är bara att tuta och köra. Jag bör ha mitt program klart på några timmar ;-).

Och inte behöver jag någon egen domän heller. Jag kan köra på appspot.com. Väl där uppmanas jag att registrera ett domännamn för att sedan få en aktiveringskod via SMS. Det fungerade helt perfekt förutom att mitt namn var upptaget. (Kanske av mig själv vid något tidigare försök i en avlägsen tid).

Så nu har jag ett eget "Dashboard". Dessutom fick jag en länk om hur man laddar upp och hanterar Python-program. Också så blev jag uppmanad att bjuda in kompisar som kan hjälpa till med utvecklingen. Cool. Någon som vill hjälpa till?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar