måndag 1 juni 2009

Öden och äventyr i IT-världen

På denna blogg ska jag berätta om vad jag med mitt IT-system. Först lite om hårdvaran. Jag har tre Dell-datorer kopplade i ett radionät. Fn håller jag på att få igång min senaste laptop som är en Latitude E6500 med 64-bitars Vista Business.

Min andra laptop är på utgående. Det är en tre år gammal Inspiron som varit trevlig kompanjon och faktiskt påtagligt bättre än den nya på flera punkter. Ett exempel: Lattitude har sämre ljud och ljudknapparna sitter helt fel. Det är små knappar närmast själv bildskärmen. På Inspiron satt ljudknapparna på framsidan tillgängliga även när datorn var stängd.



Ljudknapparna är de tre små just ovanför mitten. Bilden är taven med Lattitudes webbkamera. Lite bökigt att för datorn att fota sig själv... I verkligheten är knapparna helt svarta, men jag tror inte man ska döma ut kameran efter denna enkla test.

Inte heller Vista är problemfritt. Dels fungerar inte Palm Desktops Hotsync så det finns ingen koppling mellan min ålderstigna PalmOne och dels går det inte att installera VPN-förbindelsen med jobbet. Eländes elände.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar