söndag 4 juli 2010

Släktforska på nätet

Då och då funderar jag på att ställa samman det jag vet om min släkt. Det började med att vännen Ronny gjorde ett enkelt internetbaserat program www.genvagar.nu och det är där det mesta om min släkt finns. Men tyvärr har programmet inte utvecklats vidare. Så jag har prövat på en del andra också.


Det finns flera egenskaper jag är ute efter
  • Gratis - eller en mycket låg avgift, helst engångsavgift.
  • Kopplat till andra användares släkter
  • Möjlighet att importera och exportera i GEDCOM-format
  • Svenskanpassat
  • Bra sätt att ange källor
  • Möjlighet att selektera fram personer som saknar viss typ av uppgifter.
  • Flera ska kunna samarbeta om samma släktträd
  • Möjlighet att markera tilltalsförnamnet, tidigare efternamn. 
Genvägar
Lättanvänt. Gammalt system som inte vidareutvecklats. Låg kvalitet på grafik. Driftssäkert.

Geni
Halvsvenskt. Ledtexter är på svenska, men inte mycket mer t.ex. datum. Men det finns ett mycket smart översättarverktyg som stimulerar användarna att göra översättningar.
Rapporterar om liknande personuppgifter redan registrerats, men de får man se först efter betalning. Dyrt 50 dollar per år. Men i stället för att använda den kostsamma funktionen "profilsmatchningar" kan man använda gratisfunktionen Sök. Då ser man egna släktingar i andras släktträd, Mycket spännande.
Saknar bra sätt att ange källor.

Familjeband
Trevlig grafik.
Inte möjligt att markera tilltalsförnamnet, tidigare efternamn.
Bra lista över uppgifter som saknas

GenLine
Kyrkböcker på nätet
2000 kr/år

MyHeritage

Anorna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar