tisdag 20 september 2011

Första webbsidorna för mobiler

Jag ska göra några webbsidor som fungerar bra i mobiltelefoner. Applikationen tänker ska skriva i HTLM med lite Javascript. Den ska bl.a. kunna kommunicera med en server där programmen är skrivna i vb.net som accessar en MS SQL-databas.

Efter åtskilliga dagars utvärdering av olika Jacascriptbibliotek kom jag fram till att jQuery Mobile verkar vara lämpligt. Men det biblioteket förutsätter HTML5 (och ev CSS3) och det kunde inte Visual Web Developer 2010 Express som är mitt utvecklingsverkyg.

Så det vara bara att ge sig ut i Internet och söka. Och jag hittade det jag sökte efter på pålitliga Stackoverflow:
How to make Visual Studio Handle HTML 5 Tags without warning. Och sedan hittade jag HTML5-supporten på snabbprataren Joe Visual Studio 2010 Web Standards Update.

Men när jag skulle installera updaten så visade sig att jag inte hade SP 1 av Visual Studio och att installera den var en stor uppgift. Lösningen var att installera Web platform installer 3.0. Den visade sig byta ut i stort sätt hela utvecklingssystemet. Lite nervöst att starta om efter denna totala förändring.

Jag valda HTM5 som target schema for validation - och plötsligt gick inga program att köra. Orsaken var att jag använt åtskilliga uttryck som är ok med HTML 4,01 men som inte är tillåta med HTML5. Men det är bara att välja schema för varje program.

Problemet nu är att jag inte hittar hur jag aktiverar CSS3. Stagner skriver att hans uppdatering inkluderar CSS3, men verkar det inte vara. Jag får leta vidare efter en källa som löpande uppdaterar filen allteftersom standarden utvecklas.

Tyvärr verkar det flyta omkring flera olika versioner av CSS3. Det är svårt att veta skillnaden.
1. Mojtaba.kaviani publicerade en version 110613 på Visual Studio Gallery. Omdömena är så där. Det verkar som installationsprogrammet inte är som det ska varför registret inte uppdateras.
2. ASP.Net har ett förslag som pekar på 1 ovan, men har en bättre beskrivning av registeruppdateringen.
3. En dansk har en bra sida som också hänvisar till 1 och har dessutom ett kommandona för att uppdatera registret.
4. Katriens blogg på MSDN har ett annat råd: ladda hem Web Standards Update for Microsoft Visual Studio 2010 SP1. Det verkar vara en fullträff. Det är inte en helt officiell release men verkar ha fullgod backing av Microsoft. Andra försöker lyckades. Men fortfarande är det inte möjligt att välja CSS-typ....

Till slut, efter ett dygn!, kommer jag på att man måste ha ett style sheet i editorn för att kunna ange version av CSS. Men hur styr man då CSS-inline?

Sedan kan det vara bra att kolla hur det fungerar med hjälp av w3s css-validator.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar