lördag 25 december 2010

Näst bästa datorn

För en tid sedan tyckte jag att HPs Elitbook 2740P CI5 var den bästa datornMen den är dyr, 18.000 kr. Några vänner som köpt nya datorer har varlt Asus och det är därför dags att se vad de kan erbjuda.

En har köpt Asus N53JN och är väldigt nöjd (ca 8.000 kr), inte minst sedan han bytt ut hårddisken på en SSD. Den andra vännen köpte ASUS X77J och är också mycket nöjd, men den modellen finns tyvärr inte på Prisjakt och inte heller på ASUS webb. Den är väl utgången.

För att komma ned i pris tänker jag om min spec:
- Inget krav på SSD, men ljudet ska vara lågt. Då kan jag byta till en SSD senare
- Jag skippar vridbar pekskärm och köper nog en surfplatta i stället.

Så den nya specen är
Skärm 15 tum, non glare
Internminne: 4 GB +
OS: Win7
HDMI
Gärna också USB 3.0

Valet av processor är svårare. Många erbjduer Intel Core i7. Det är en 64-bitar processor som i en första version kom 2008. Varianten för bärbara heter Clarksfield. De viktiga kriterierna är hastighet och värmeavgivning, samt pris.

Den nuvarande skärmens upplösning är (1280x800). Det är för dåligt. Ett vanligt alternativ är 1366x768. Märkligt nog har ingen av de tänkbara ASUS-modellerna matt skärm!

Efter en del plockande i Prisjakt har jag kommit fram till sju ASUS-modelller i prisklass från 10-15.000 kr. Den billigaste av dem är N53Jq. Den har ljud från Bang Olufsen, den nya USB 3-porten, senaste Intel-proccessorn Core i7, grafikprocessorn NVIDIA® GeForce® GT 425M som är ganska ny.

Har svårt att hitta recensioner bl.a. för att Asus har en så enorm mängd modeller ute.
TrustedReviews (dock med äldre cps, i5)
Laptopreviewshop (Bra betyg, men klagar på kort batteritid)
CNET (gillar inte skärmen)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar