onsdag 22 december 2010

Microsoft WebMatrix

För en tid sedan ladda jag hem ett program från Microsoft som inte är så välkänt. Det heter WebMatrix och bakgrunden beskrivs i Wikipedia. Det aktuella läget beskrivs hos Microsoft. Obs det är en Beta. WebMatrix är "Small, Simple och Seamless". Bra det är just det jag vill ha. Men stämmer det?

Systemet verkar faktiskt riktigt trevligt. Men det finns fel.
1. Den första sidan jag gjorde sparade systemet i fel mapp vilket gav felmeddelandet "hiddenSegment". Inget helt förklarande meddelande.
2. Det finns ingen uppgift om hur man tar bort en databasfil (råkade skapa flera kopior), men det funkar om den tas bort i Windows utforskare.
3. Det går inte att komma in i admin för att sedan kunna kopiera hem hjälpprogram.

Ok, kanske har jag inte senaste versionen. Går till Microsoft/web och klickar på Install av
Web Platform Installer.
Det är uppenbart en senare version än den jag testat hittills. Storleken är dock 16,85 MB och inte 7,09 MB. Installationen går bra.
Och nu fungerar det att komma till admin! Efter att ha skapat lösenord så får jag möjlighet att Install packages from an online feed. Och det gör jag:
BBCode 0.3.0, Info: http://bbcode.codeplex.com
Facebook.Helper 1.0
Microsoft-web-helpers 1.0
OData.Helper 1.0
PayPal.Helper 1.0
QuickEdit.Helper 1.0
RazorDebugger 0.1
Twitter.Helper 1.0
UrlShortener 0.9.1
WindowsAzureStorage.Helper 1.0

Vad göra nu? Starta WebMatrix? Ser i mappen att alla hjälpprogrammet lagts sig i en applikationsmapp. Betyder det att de ska kopieras till en ev ytterligare applikationsmapp?

Exemplen i Getting Started with WebMatrix Beta and ASP.NET Web Pages är bra. Jag har dock problem med att WebMatrix inte laddar den sida jag vill. Den sida jag markerar ska laddas, men när jag väljer webbläsare så ändras markeringen från den önskade filen till mappen och det fungerar givetvis inte. Inte heller fungerar det om jag högerklickar på filen och väljer ladda. Felmeddelandet är "HTTP Error 404.8 - Not Found. The request filtering module is configured to deny a path in the URL that contains a hiddenSegment section." Felmeddelandet verkar komma från IIS7. Har jag rätt version?

Aha, det beror igen på att WebMatrix sparar filer i fel mapp! Men också på att WebMatrix inte laddar den fil som är markerad. Två fel på en gång!

Det går också att starta med en applikation i WebMatrix och sedan gå över till Visual Studio. Kanske ska jag pröva det?

I vart fall går det inte att fortsätta med WebMatrix utan att de upptäckta felen kan hanteras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar