fredag 10 december 2010

Ingen Internetkoppling jädrans!!!!

Helt plötsligt är inte Internet där. Vad har hänt? Gör en del försök att komma på orsaken, men inget fungerar. Ringer min bredbandsleverantör Telia. Får veta att jag har plats 66 och kommer få tala med något om 33 min. Efter 5 minuter kopplas samtalet ned.

Ringer upp igen. Får nu plats 51 och ska få svar om 19 minuter. Tiden går. Och går. Och går. Efter 36 minuter svarar en mycket vänlig person. Han får dock problem eftersom han ber mig pinga www.dn.se. Det funkar inte för det finns ingen Ping. (Senare inser jag att vare sig han eller jag kände till att Ping inte är tillgängligt överallt i Vista utan man måste vara i c:\Windows\system32.)

Alltnog, telianen gav inte upp utan försökte andra vägar. Och hade stort tålamod med mina feltryckningar. Till slut kom Internet.

Orsaken till att kopplingen till Internet försvann var troligen att Telia hade sänt ned ny programvara till Routern och då även ändrat krypteringsmetod. Inget vidare snällt gjort tycker jag. Kan tänka mig att det gör att många användare får problem och kötiderna hos Telia kommer att vara långa en tid framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar