lördag 25 december 2010

Dells batterier är löjligt dyra - ny dator akut

När jag startar min Dell Latitude E6500 kommer meddelande om att jag kanske märker att den startar långsamt. Det beror på battieriet påstår Dell. Men det borde det inte göra då jag kör med kabel.

Men visst är battritiden kort, under timman. Batteriet är bara ett par år. Det som gör det hela löjligt är att Dell ska ha 1427,89 kr för ett fyra-cellers batteri eller 1915,34 kr för ett nioccellers. Bara för att jämföra med något så kostar ett batteri till Asus A8 bara 599 kr (alla belopp inkl moms och frakt).

Det verkar som om att Dell har som policy att tjäna pengar på förbrukningsartiklar. Jag har en Dell-skrivare som kraftfullt uppmanar om byte av färgpatroner, trots att det går att skriva ut 100-tals ytterligare sidor.

Jag har nog haft en 6-7 Dell-datorer i rad, men nu blir det ingen mer. Det är en slutsats som andra Dell-användare i nära bekantkretsen också har dragit.

Dell Latitude E6500 som jag har nu verkar inte säljas längre. Den mest liknande i det nuvarande sortimentet är nog Latitude 6510, som går att inhandla för det netta priset om ca 20.000 kr. Närmast motsvarande Asus kostar 14.000 kr.

2 kommentarer:

  1. Dell står på min svarta lista (liksom Dustin). Inga mer köp från dessa företag. Dell är som Ryan Air, de går ut med ett pris och erbjudande som känns lågt, sen kommer allt till. Kryssar du i en produkt på deras hemsida så har det plötsligt kommit till en del annat dom vill sälja på dig. Otroligt nonchalant mot mig som kund. Att batteriet kostar skjortan beror ju på bristen på konkurrens (samma som bilindustrin), fast det finns kopior, kolla nätet.

    Dustin är en "kartongvändare" som inte kan stava till service.

    SvaraRadera
  2. Har också lagt ner Dell. Löjligt dyra patroner till skrivaren. Kör med Epson istället rimligare priser.

    SvaraRadera