lördag 18 december 2010

Datorn är död!!!

Så händer det som alltid händer en dag. Datorn har dött. Det är ingen blåskärm. Skärmen är svart. Efter klick på F12 för diagnostik startar jag en fullständig test. Efter några minuter kommer felmeddelandet diskfel 2000-0142. Den har nu väl hållit på en halvtimme. Hittills har inga andra fel rapporterats.

Gogglar på 2000-0142 dell och får bara drygt 6000 träffar. Begränsar sökning till Dell, drygt 1000 träffar, sedan till senaste året, 224 träffar och så till support dell, 93 träffar.

Under tiden  tänker jag igen katastrofens verkningar. Det är fjärde gången det händer sedan mitten av 80-talet. Denna gång använder jag Google mail, så all post finns kvar, liksom min kalender och adressbok. Alltid något. Det innebär att det jag gjort i MS Office har räddats då jag ofta sänt dessa filer till någon.

Dessutom använder jag förträffliga KeePass för inloggningsuppgifter, som syncas med mobilen med hjälp av Dropbox. Dessutom använder jag Catch för korta noteringar och Evernote för längre och båda dessa lagras i molnet.

Min senaste backup tog jag den 30 juni - alldeles för länge sedan. Men bättre då än inte alls. Men det stora aktuella bildarkivet har jag kopierat ganska nyligen till en annan dator. De äldre bilderna ligger på egen disk i säkert förvar (hoppas jag).

När den inbyggda hårdvarudiagnostiken var klar, startade ett nytt Dell-diagnostikprogram. Det bekräftar diskfelet. Nu gäller det att se hur omfattande det är. Disken är i vart fall inte stendöd.

Confidence test visar ett fåtal fel vid testen av den 1% av diskens yta, men sedan är disken felfri enligt testen (fn upp till 8%). Kan det vara så att programvaran som drar igång datorn ligger på just där felen är. Tyvärr har jag inte (vad jag vet nu) Vista på CD. Ska leta efter den och pröva att starta från CD. Men först får testen köra till slut.

En god vän, som arbetar med PC-support, tipsar mig på Hiren som är något helt nytt för mig, mer verkar mycket potent. Ett problem är att programvara ska läggas på en bootCD, men på den dator jag har kvar så funkar inte cd-brännaren...

Ett annat tips jag fick från vännen är att tryck F8 vid bootningen. Då ska det finnas flera möjligheter, t.ec. att starta med senaste fungerande konfiguration.

--- *** ---

Testen mal på. Problemet är att den stannar vid felmeddelanden (bra så jag hinner läsa dem), och då måste trycka på return.

Men viktigare är att jag har hittat "Reinstallation DVD Windows Vista Business 64 BIT SP 1". Fint. Hoppas datorn kan läsa den. Jag har också hittat felsökningsmanual för Latitude E6500.

För ett par dagar sedan började jag testa att backuppa till molnet, närmare bestämt till Storegate. Det är gratis att lagra bilder och filer, dela med vänner och man kan komma åt filerna överallt säger reklamen. Jag han bara ladda upp ett par mappar (som redan var backuppade på annat sätt) innan disken la av. Gränssnittet är lite otympligt och överföringen långsam, men det kan bero på att jag inte han komma underfund med alla finesser.

--- *** ---

Så plötsligt får jag möjlighet att ta bort återställningsdata och gå till startmeny. Och så är datorn igång igen!!! 

Försöker sedan kopiera viktiga filer till en CD, men inser att det kommer att ta väldigt lång tid att kopiera allt som måste säkras. Kommer igång med nätverket och kan spola över de jag vill ha kvar till en annan disk. Det kommer ta några dagar säger Microsofts kopieringsprogram, men det är dåligt på att göra sådana prognoser. Men tid kommer det att ta.

Men det känns som jag har fast mark under fötterna igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar