fredag 5 november 2010

Tänker åka utomlands i vår - vad kostar mobilsurfningen?

I vår tänker jag sticka utomlands en vecka. Undrar vad det kostar att mobilsurfa då? Som abonnent på Tele2 ringer jag till företagets kundservice. Får svar direkt! Av en trevlig person! Som ger bra svar! Och det är inte första gången. Tele2 har en utmärkt kundservice.

Svaret är att det kostar 20 kr/MB. Låter inte så farligt. Undrar bara hur mycket surf det blir per MB.

Killen på Tele2 talade om för mig var jag kan hitta informationen på Tele2s webb. Den var inte svår att hitta, bara jag försökt.

Börjar undrar över vad jag har för abonnemang. Efter att ha omregistrerar mig hos Tele2 får jag tillgång till Mitt konto med uppgift om fakturor, etc inkl uppgift om abonnemanget. Det visar sig att jag har en månadsavgift på 49 kr, abonnemanget Knock Out (låter otrevligt) och ett "paket" kallat Mobilsurf Medium Pro för 99 kr.

Sidan om mobilsurf visar att medium-tjänsten kosta 89 kr (!) och för det får jag surfa hem 5 GB med hastigheten 6 Mbit/s. Om datamängden överstiger den stipulerade så har Tele2 rätt att sänka hastigheten till 64 Kbit/s, men det kostar inte mer. Det låter högst rimligt. Däremot står det också att förbrukningen endast avser Sverige. Vad gäller annars? Kan jag hitta uppgiften kundservice gav mig om 20 kr även på webben?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar