tisdag 26 oktober 2010

Nu har HPs mus lagt av

HPs mus fungerade riktigt bra - några timmar. När jag startade maskinen igen var musen död.

Först kollar jag hjälpen på installationscd. Avsnittet felsökning ger inga tips som fungerar. Batteriet är ok. Tipset "Installera om" fungerar inte då jag inte kan hitta programmet på disken. I HPs hjälp kallas det för "HP:s trådlösa mus" och så heter det med all säkerhet inte. Försöker då göra om installationen. Samma fel som tidigare. Går till HPs webb och laddar hem och installerar dess drivrutin - samma resultat.

Det är nog bäst att ringa till HP i alla fall. En trevlig kvinna svarar snabbt (dock först efter en automatiskt uppläsning av hur HP tillämpar personuppgiftslagen - ganska onödigt). Efter att jag redogjort för felbilden så tycker kvinnan felet är underligt och går för att få hjälp. Under tiden får jag lyssna till "Bridge over troubled water". Uppmuntrande. Väntar.. Mer musik, nu om "wrong way". Kvinnan är tillbaka utan annat besked än att testa på en annan dator. Men jag har ingen annan med fungerande CD-station. Ger henne fler identiteter på  mus och cd. Hon försvinner igen. Återkommer utan lösning.

Vi testar en annan USB-port, men samma felmeddelande återkommer vid nytt installationsförsök. Jag ombeds att sända in kvittot (får återbetalning från HP), men föredrar att åka till OnOff och återlämna produkten. Frågan är om jag vill pröva någon mer mus från HP. Eller svanslös.

Kom på idén att det vore enklare att söka info om felmeddelandet om jag installerade på engelska. Och det gav ett engelskt felmeddelande och det dessutom med en felkod: "Error 1609".

Men sökning på HP, Mouse mm gav inget av värde. Kanske har det inte med HP att göra. Söker med filtret 'wireless mouse "security settings" 1609"' och hittar

Windows Defender Installation Problems
Hi, I have tried to install Windows Defender on my computer, but could not even pass the installation due to an error. I get the following error: Error 1609. An error occurred while applying security settings. Users in not a valid user or group. Etc. I had not installed the previous version of this programme by the way, so that could not have been the problem. After analysing the error, I thought of the most obvious solution and that was to create a user called Users and try again. This DID work and the installation could complete. After that I removed Users from my computer without any effect whatsoever on Windows Defender. I am almost sure that I got into this problems because I am using a non-English XP version (I use the Dutch version), thus the group Users would exist on a English XP version, but apparently its Dutch equivalent is not being recognised. A bit bizarre, but perhaps somebody could give me a more thorough explanation. Remy
http://thedailyreviewer.com/xphelp/view/installation-problems-windows-xp-updates-101752220
Det låter lite risky att skapa en User med namnet user. Ser samtidigt att Defender är inaktivt. Aktiverar därför Defender och uppdaterar det. Defender är klar och hittar inget misstänkt. Under tiden söker jag info om Erro 1609. Det verkar inte ha med User att göra. Andra rapporterar samma fel med då gäller det andra konton (administratorJENNDON\None)

***
För tillfället fungerar HP musen. Min tanke var att eftersom felmeddelandet talar om security settings och, som det verkar, användarkonton, så kanske man ska koppla bort UAC (kontrollpanelen\Användarkonton). 

När jag sparade ändringen så hände det saker. Först började antivirusprogrammet AVG göra en större uppdatering. Sedan ville inte Windows starta utan jag fick erbjudande att "Starta startreparationen". Sedan nytt försök att installera HP-musen. Samma fel.

Ok, då prövar jag receptet ovan och skapar en användare med namnet "users". Och då kom HP-musen igång. Nu finns det en genväg till "HP Mouse Suite" på skrivbordet. Men programmet mår inte bra. Det saknas texter på knappar. En drop down heter "No Device Found". Och programmet förstasida har en liten varningstriangel.  Undrar vad som händer om jag startar om. Försvinner musen igen då?

Även om så inte är fallet så är det klart att då här dåligt för en produkt inte fungera. Jag har ägnat två arbetsdagar åt att få igång musen. Det må vara att annat tillstött med museländet har säkert taget minst 10 timmars koncentrerat arbete. Jag har nu skrivit till HP igen och anmält felet: "Efter två dagars arbete med att installera musen så fungerar den. Det krävdes att jag skapade en användare med namnet "users". Lösningen hittade jag på nätet (inte HPs webb). Men programmet HP Mouse Suite har inte installerats rätt. Det saknas texter på knappar. En drop down heter "No Device Found". Och programmet förstasida har en liten varningstriangel. Hur får jag ett fungerande program? "

Dessutom börjar batterilocket sitta löst. Nu ska jag starta om datorn. Får se om musen fungerar efter det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar