söndag 24 oktober 2010

Installation av Java

Det bör inte vara så svårt att installera Java. Men lite snurrigt är det.

Först går man till Javawebben och klickar på den trevliga knappen "Gratis Java-hämtning". Då kommer man till en ny sida med en knapp med samma text "Gratis Java-hämtning". Hm, varför det? Aha, ser texten "Inte det rätta operativsystemet? Se alla Java-hämtningar här. " Bäst att kolla.

Nu börjar det krångla till sig. Det finns två versioner downloads för Windows. En är "Online" och en "Offline".  Dessutom finns länken "Information om 64-bitars Java plug-in". Den måste jag nog klicka då jag har 64-bitars Windows.

Om man både ska använda 32- och 64-bitars Internet Explorer så ska jag hämta både 32-bitars och 64-bitars Java. Både dessa versioner finns i min dator, men jag använder dem ytterst sällan då jag föredrar Google Chrome och ibland FireFox. Men kanske är det bäst att installer båda Java-versionerna.


Nu ska jag 
Hämta 32-bitars Java-programvara om du använder 32-bitars IE. Hämta och installera 32-bitars Java på ditt system
  • Gå till Java.com
  • Klicka på knappen Gratis Java-hämtning och starta installationsprocessen
Ok, då gör jag det. Men då kommer ett lite mystiskt meddelande:

En sökning på java.com visar "Google Chrome krävs Java 6 Update 12+ (Java 6u12+), som anges i Google Chrome Help Center". Frågan blir; är det denna programvara som laddats ned? Dessutom står det "För att vara säker på att Google Chrome identifierar Java 6 Update 12+ korrekt kan det vara bra att installera Java 6u12+ innan du installerar Google Chrome. "

Men, det var ju länge sedan jag installerade Chrome! Måste jag avinstallera Chrome, installera Chroma-java och sedan installera Chrome igen? Det står dessutom "Mer information och hjälp om Chrome får du genom att besöka: Google Chrome Help Center". Jaha, då blir det ett besök på Chromhjälpen.

Men Chromes hjälp-sida har inget om Java. Får därför göra en sökning. Den ger sju svar. Två är helt färska, daterade 20 okt 2010.

Den första sida heter "Problem med visning av webbsida (Windows): Windows Media Player och Java". Inte uppmuntrande, men det ska fungera med Google Chrome krävs Java version 6 Update 11.

Men innan jag slänger bort den fil jag laddat hem och tar hem "Update 11" är det bäst att läsa det andra meddelandet "Sidverktyg: Plugin-program". Där står det bl.a. "För närvarande stöder Google Chrome de flesta populära pluginprogrammen som [... ], Java [... ]" och "Pluginprogram är aktiverade som standard. "

Vad nu!! Innebär det att allt arbete varit i onödan. Att Java redan är installerat!?

Men så verkar det inte vara för när jag startar ett Java-baserat program kommer meddelandet
Om "Chrome upptäcker att det saknas ett pluginprogram för en viss sida uppmanas du att installera det högst upp på webbsidan" står det i hjälpen. Men så sker inte.

Vad göra? Detta är planen: 1) Släng den nedladdade filen. 2) Hämta "Update 11" 3) Testa om något fungerar och vad det är jag laddat ned (JRE, JDK, version 6:11, eller något annat) 4) Kolla om det går att använda någon annan av mina webbläsare med Java (IE 64, IE 32, Chrome, FireFox, m fl.)

Nu är Java installerat. Spännande. Jag har minst tre olika Java-program att testa med: OpenOffice, LibreOffice och Bonita.
Bonita - samma fel som ovan
Open Office - funkar.
LibreOffice - funkar.

Ganska bra, men varför fungerar inte Bonita? Testen "Har jag Java" visar att det har jag. "Du har den rekommenderade Java-versionen installerad (Version 6 Update 22)." svarar Java. Alltså inte Update 11 utan en betydligt senare version. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar