söndag 19 september 2010

Sökandet efter ett bra släktprogram går vidare

PhpGedView har sina fördelar, men ändå är jag skeptisk. Det som just nu stör mig mest är att jag tydligen lyckats ta bort en källa. I personregistret finns referensen till källa kvar, men i källförteckningen finns inte ens referensen. Det betyder att jag måste lägga upp källan igen och sedan leta upp alla personer med en referens till den försvunna källan och i stället lägga till referensen till den nya.

Sedan tycker jag att PhpGedView är fult. Även om några användare har lyckats förbättra utseendet något så tycker jag inte att det räcker. Programmet förefaller ålderdomligt. Senaste releasen kom i dec 2009. Någon frågar på systemets forum om det pågår någon utveckling. Svaret är
The short reply is Yes - and there is extensive discussion already on this site's forums relative to this question. A longer answer is that few PGV-experienced developers remain, and those that do are either on Holiday or are actively participating in other activities, including John Finlay, the originator of the base code.
Så det verkar inte vara mycket på gång hos dem som skapat PhpGedView. Sedan kommer ett tips på att en ny version utvecklas av ett nytt gäng i Australien.

Så jag börjar se mig om igen. Jag har använt Genvägar i många år, började använda MyHeritage för ett par år sedan men då jag nådde dess maxgräns för gratisanvändning (250 personer) så gick jag vidare till Ancestry. Men med Ancestry så publiceras inte data på nätet. det löstes med PhpGedView.

Ett nytt alternativ kan vara GRAMPS. Det ska jag prova. Återkommer med en recension.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar