söndag 19 september 2010

Installation av GRAMPS

GRAMPS kan vara ett intressant släktprogram. Har laddat hem det och kört igång installationsprogrammet. Men då visar det sig att GRAMPS kräver Python så det är bara att installera det. Det enda jag vet om Python är att det är ett programspråk. Ser fram emot att få lära mig lite om det. Installation gick utan besvär.

Försöker sedan att installera GRAMPS igen. Gick inte. Mer måste installeras:
  • GTK Version 2.19.9 or above (laddas från gladewin32.sourceforge.net)
  • pygtk version 2.12.9 or above (laddas från www.pygtk.org/downloads.html)
  • pygobject version 2.12.3 or above (laddas från www.pygtk.org/downloads.html)
  • pycairo version 1.2.6 or above (laddas från www.pygtk.org/downloads.html)
Blir fundersam. Börjar inte detta bli för komplicerat? Prövar med GTK i alla fall.

Webben gladewin32.sourceforge.net är ytterligt spartansk. Bland de få alternativen så finns det två filer med rätt versionsnummer. En kallas "Runtime Environment Revision 2" och den andra "Development Environment Revision 2". Med tvekan väljer jag Runtime och installationen genomförs.

Nästa steg är PyGTK Downloads. Laddar hem senaste releasen 2.16, men den vill inte installera då den säger att Python 2.6 inte är installerad. Men den (release 2.6.6) har jag ju just installerat! Kan det bero på att jag installerat 64-bitars versionen av Pyhton och att PyGTK är för 32-bitar? Eller ska jag ta en tidigare version av PyGTK? Eller beror det på att PyGTK inte hittar Python på disken?

Releasen 2,12 funkar inte heller. Kanske måste jag starta om efter installationen av Python? Det kan jag inte just nu. Dags för paus.
---------------------------
Tillbaka. Har startat om maskinen och avinstallerar nu 64-bitars Python. Nu tänker jag följa gramps-projektets råd om Windowsinstallation. Denna gång fungerar det till "The following recommendations are for the validation of the proper installation of the above listed GRAMPS software prerequisites." Vid "Import pygtk" händer inget (=fungerar?), men vid "Import gtk" kommer felmeddelande. Och vad gör man då????

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar