lördag 28 augusti 2010

Test av PhpGedView

En intressant open source program för hantering av släktdata är PhpGedView. Efter att ha ögnat dokumentationen och besökt några webbar baserade på PGV så har jag nu laddat ned systemet. Tills vidare finns det på www.humanisterna2.com/GedView, trots att det givetvis inte har något med Humanisterna att göra. Funkar det så ska jag flytta PGV till en egen domän.

Först hade jag lite problem med språket. PGV är på engelska och jag ska ha svenska. Men det visar sig att man först ska importera eller registera några släktdata och först därefter blir det möjligt att ange vilka språk användaren ska ha tillgång till.

Innan jag kom på lösningen så skrev jag en fråga i PGVs forum och fick snabbt svar. Det förvånar mig varje gång att det finns så många vänliga människor som tar sig tid att fundera över mina små problem och ger tips på hur de ska hanteras.

Nästa trubbel gäller Google maps. PGV har en funktion som ska visa på en karta var de orter finns som omnämns i släktdata. Problemet är att alla orter hamnar i Stilla havet!

Konfigurationen ser enkel ut. Först enablar man GoogleMap och sedan ska man registrera en GoogleMap API key. Den säger PGV finns på http://www.google.com/apis/maps/. Men Google skickar mig automatiskt vidare till http://code.google.com/intl/sv/apis/maps/index.html och där finns det sex olika API-keys. Till det kommer att Google nyligen lanserat en ny service V3. Den behöver inte någon API key.

Jag gissade att PGV har implementerat kartfunktionen i Javascript och att det skett med den tidigare servicen V2. Men eftersom det inte funkar så är det väl fel. Vad göra?

Jag har kollat Google Maps FAQ och dess forum. Men nu har jag också hittat Google Map module. Det borde jag gjort för länge sedan. Nu gäller det att läsa och fundera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar