söndag 11 juli 2010

Det blir Joomla på hotell i alla fall

Jag har (tv i alla fall) gett upp idén att installera Apache, MySQL, PHP, Joomla och en rad andra Unix-program. I stället har jag fått tips på MenuFrog. Det första jag så var priset: 100 kr/år är ok för den som vill ha allting gratis. Nya användare erbjuds en startguide som inte är alltför komplicerad.

På MenuFrogs hemsida erbjuds en mängd möjligheter. Hur man ska komma åt Joomla är inte glasklart. Det finns två ikoner som heter filhanterare och jag klickar på en av dem. Kommer till sidan program och där kan jag välja Programvara och kommer till en ny sida med programvaror. Fortfarande ingen Joomla.

Men så får jag tipset att välja Fantastico - inget självklart val - men där finns Joomla 1.5. Sedan klickar på Ny installation och är igång. Den webb jag skapade finns på www.humanisterna2.com. Innehållet är Joomlas.

På första sidan finns inloggningen. När den är gjord så dyker menyvalet Administrator upp som leder till inloggningssidan för administratörer.

Nu vill jag första lägga in text om att webben är en testbädd för ändringar i huvudwebben www.humanisterna.se.  Steg två blir att byta ut Joomla logga mot Humanisternas.

Då den nya webben kommit igång, så rapporterar jag vidare öden och äventyr där:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar