söndag 27 juni 2010

Nytt försök med ASP, nu med MVC

Besökte Microsofts ASP-avdelningen för att se om det kommit något nytt. Och det har det. I get started finns ett ett nytt exempel MVC Music Store. Så jag laddade ned en "complete tutorial" och har börjat testa. I exemplet används C# som jag avstått ifrån, men det är väl lika bra att lära sig lite om det språket också.

Mer annorlunda verkar MVC vara. Det blir tyvärr inte glasklart för mig vad det innebär efter en snabb läsning av Wikipedia, men det blir klart att det inte handlar om något specifikt för Microsoft. Och det känns tryggt.

Exemplet använder Visual Web Developer 2010 Express och SQL Server Express som jag installerat tidigare. De kräver tyvärr Microsoft .Net Framework 4.0 som är för nytt för att finnas på webbhotellet, men det är ok då jag bara vill lära mig lite.

Tyvärr är det många MS-exempel som jag inte lyckats få att fungera, men detta verkar vara välgjort. Vad exemplet visar mycket tydligt är vikten av namnkonventionerna. Vilka de är har dock inte riktigt framgått än (på sid 22).

På sidan 25 verkar det uppstå problem. Controllern StoreController.cs verkar inte se komponenten MvcMusicStore. (Obs att sidnummer hänvisar till Acrobats nummer.) På sid 26 är det uppenbart att exemplet använder en annan version av Visual Studio, så build-kommandet kan inte utföras. Jag prövar Debug / Build MVSapplication1 i stället. Det funkade inte utan det blir ett felmeddelande om att namespace name MvcMusicStore inte kan ses.

Ser nu att jag döpt projektet till MVSapplication1 i stället för MvcMusicStore. Tror inte det är orsaken till felet, men vill för säkerhets skulle göra det rätt. Så det är bara att börja om.

--------------------------

Nu är jag tillbaka igen. Felet var att projektet fått fel namn, dvs ett som inte följer standarden. Men tyvärr saknas fortfarande Build⇨Build Solution-kommandot. Det beror på att i exemplet används Microsoft Visual Studio, medans jag använder Microsoft Visual Web Developer 2010 Express. Därmed uppfylls inte kravet att "build the project so that the Add View dialog knows about our StoreIndexViewModel".

Vad göra????? Jo, jag väljer Debug + Build MvcMusicStore. Och det ser ut att ha fungerat, men tyvärr. Det går inte att göra "Right-click Store.Index() and Add View. Create a strongly-typed view based on StoreIndexViewModel." på sidan 26.

Därmed har också detta exempel kommit till slut. Microsoft är lika eländigt som det brukar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar