onsdag 13 januari 2010

Ett sista försök

Efter stor tvekan gör jag nu ett nytt försök att skapa en webb med ASP.Net. Det som fick mig att lägga av var Microsofts eländiga spagettidokumentation på MSDN och det resultatlösa letandet efter fel i deras Membershipsystem. Det senare funkade ibland och ibland var det fel. En sökning i MSDN med "ASP login fail" ger över 10.000 svar! Varför kunde jag inte klarlägga.

Nu startar jag dock ändå igång igen och gör ett sista försök.

Utvecklingen görs på en Dell Lattitude E6500, som förvisso har sina brister. Dem ska jag nog återkomma till. OS är Vista business.

Kodningen sker med Visual Developer 2008 Express Edition (gratis). Databas är MS SQL Express (gratis) som bl.a hanteras med SQL Server Management Server (också gratis).

Efter att ha testat en ny sida så publicerar jag koden genom att överföra den till webhotellet Space2u.se med hjälp av Filezilla (gratis). Space2u är tyvärr inte gratis, men jag har mycket god erfarenhet av dem under många år, så det var inte ett svårt val.

Resultat är tillgängligt på http://www.server42.se/. Där ligger fn rester av tidigare försök som ska tas bort om ett tag.

Min webbs funktion är mycket enkel. Det ska gå att registrera sig som användare. Det är allt. Mina planer därefter är enormt stora och dem kommer jag helt säkert inte uppnå, men som Steve Jobs sa the journey is the reward.

Nu kör jag igång. Webben kallar jag för System9. Följd med!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar