tisdag 2 juni 2009

Hur skriver man ett Google-program?

Är det ett alternativ att skriva små program med Googles teknologi i stället för med Microsoft? Hmm... Hur tar man reda på det?

Det naturliga är att gå till www.google.com, men då kommer man bara till sökmotorn. Klickar på Mitt konto och ser sidan Mina produkter. Där finns en rad fantastiska programvaror, men inget för den som vill skriva program själv.

Verktyg för webbansvariga låter rätt, men det handlar om administration - inte utveckling. Men jag passar på att registrera denna webb i verktyget. Får väl återkomma någon gång och berätta om det.

Men jag får erkänna redan nu att det tog ett tag att komma på hur man skulle identifiera sin blogg för verktyget. Man ska lägga in en metatagg efter HEAD i webben. Rätt svar var att klicka på Layout, Redigera HTML och sedan klistra in metataggen med lösenordet som visar att denna blogg är min.

Kvar står frågan: Var finns enkel information om hur man skriver Google-program?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar